بهره برداری و نگهداری پمپ دنده ای

پمپ های دنده ای رایج ترین نوع پمپ جابجایی مثبت هستند که برای انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا مانند روغن خودرو، پلاستیک، رنگ، چسب و صابون ایده آل هستند. آنها با ایجاد مکش در ورودی با یک مجموعه دوار از دو چرخ دنده – یک چرخ دنده محرک و یک چرخ دنده بیکار – عمل می کنند. جریان بر اساس اندازه حفره (حجم) بین دندانه های چرخ دنده، میزان لغزش (جریان معکوس) و سرعت چرخش (rpm) چرخ دنده ها تعیین می شود.

مانند هر پمپ دیگری، عملکرد صحیح و نگهداری منظم برای کاهش هزینه تعمیرات پمپ و به حداکثر رساندن راندمان پمپ حیاتی است. در زیر نکات مفیدی برای کارکردن پمپ دنده ای شما و اطمینان از دستیابی به عمر طولانی کارکرد آن از طریق تعمیر و نگهداری منظم آورده شده است.

عملکرد پمپ دنده ای

– نزدیک به حداکثر سرعت های نامی کار کنید. از آنجایی که پمپ های دنده ای بازده حجمی ضعیفی در سرعت های پایین و دبی کم دارند، برای تولید و راندمان بالاتر باید تا حد امکان نزدیک به حداکثر سرعت نامی خود کار کرد.

– هنگام پمپاژ مایعات با مواد ساینده از مواد مخصوص استفاده کنید. ساختار چرخ دنده دندانه دار پمپ اجازه می دهد تا ذرات در فضاهای کوچک به دام بیفتند و باعث تسریع سایش و کاهش راندمان شود. اگر نیاز به انتقال سیال حاوی مواد ساینده دارید، با سازنده پمپ تماس بگیرید تا در مورد گزینه های مواد سخت شده صحبت کنید.

– اطمینان حاصل کنید که طول عمر کل از 7.5 PSI تجاوز نمی کند. یک پمپ دنده ای نمی تواند خلاء کاملی ایجاد کند، و لازم است بالابر کامل (از جمله تلفات اصطکاک لوله) نصف فشار اتمسفر (تقریباً 7.5 PSI) باشد.

– از مایعات با ویسکوزیته کم خودداری کنید. پمپ های دنده ای (مخصوصاً پمپ های دنده ای داخلی) برای کنترل مایعات با ویسکوزیته بالا برای به حداقل رساندن لغزش طراحی شده اند. پمپاژ سیالات با ویسکوزیته پایین منجر به کاهش سرعت جریان و راندمان می شود زیرا از طریق فضاهای تنگ از سمت تخلیه با فشار بالاتر پمپ به سمت مکش فشار پایین پمپ “لغزش” می یابد.

– خشک نشوید. دندان‌های دنده روغن‌کاری نشده به هم ساییده می‌شوند و با انبساط دندانه‌ها و شروع مالش روی محفظه، اصطکاک و گرما ایجاد می‌کنند. این می تواند پمپ را از بین ببرد و نیاز به تعمیر و توقف پرهزینه دارد.

پمپ دنده ای Gear Pump

Danfoss Gear Pumps

تعمیر و نگهداری پمپ دنده

– سوابق نگهداری را نگه دارید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای اطمینان از عملکرد روان پمپ خود انجام دهید این است که یک سوابق دقیق از عملکرد پایه پمپ، تعمیر و نگهداری منظم و هرگونه تعمیر داشته باشید. این به شما در تعیین نحوه عملکرد پمپ در آینده و بهترین راه برای تعمیر یا تعویض قطعات خاص کمک می کند.

– بلبرینگ ها را به طور مرتب چک کنید. یاتاقان‌ها مهم‌ترین قسمتی هستند که باید نگهداری شوند، زیرا در صورت نادرست یا معیوب می‌توانند باعث عدم تعادل شوند. یاتاقان ها را به طور منظم بررسی کنید و در صورت لزوم با برداشتن یاتاقان معیوب با کشش آن را تعویض کنید. سر و صدای زیاد می تواند نشانه ای از سایش بلبرینگ باشد.

– فاصله پمپ دنده را بررسی کنید. یک پمپ دنده ای جدید 007/00 تا 005/0 اینچ از دندانه ها و محفظه چرخ دنده ها فاصله دارد. به طور دوره‌ای سایش دندان‌ها را با رد کردن یک تکه کاغذ از بین فاصله‌ها بررسی کنید. اگر به راحتی از بین فاصله ها عبور کند، نشان می دهد که یاتاقان ها فرسوده شده اند و باید تعویض شوند.

پمپ‌های دنده‌ای با پیروی از برنامه‌های نگهداری منظم و رعایت روش‌های عملیاتی مناسب، می‌توانند راه‌حلی کارآمد و سازنده برای نیازهای پمپاژ با ویسکوزیته بالا باشند.