پمپ های دنده ای به عنوان پمپ ملاس

ملاس  باقیمانده پس از تبلور ساکارز است. در شیرینی پزی به جز در تولید شیرین بیان که بیشترین کاربرد آن است و در ساخت تافی تریکول، نسبتاً کمی استفاده می شود. در این محصول پتک رنگ و طعم می بخشد. در برخی از لغت نامه ها تعاریف تراکل به اندازه ای گسترده است که شامل شربت طلایی می شود، اما در این اثر، تراش به معنای شربت سیاه رنگی است که از رقیق کردن ملاس درست می شود. شربت طلایی یک شربت طلایی رنگ است که با معکوس کردن جزئی شربت نیشکر تولید می شود که می تواند معادل شکر اینورت باشد که کمی به ملاس آلوده شده است. شربت طلایی گاهی اوقات در شیرینی پزی برای طعم و رنگ استفاده می شود

یک قاشق ملاس که از طریق پمپ دنده ای پردازش می شود

انواع پمپ برای ملاس

یک پمپ دنده آبیهنگام پمپاژ  ملاس ، نوع پمپ ایده آلی که می توان از آن استفاده کرد  پمپ دنده ای است.  پمپ های دنده ای نوعی پمپ جابجایی مثبت دوار هستند، به این معنی که برای هر دور یک دور سیال ثابتی پمپ می کنند. پمپ‌های دنده‌ای، سیال را با چرخ دنده‌هایی که به داخل و خارج از مش وارد می‌شوند، انتقال می‌دهند تا یک عمل پمپاژ غیر ضربانی ایجاد کنند. پمپ های دنده ای قادر به پمپاژ در فشارهای بالا هستند و در پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا به طور موثر عمل می کنند.

چرا از پمپ دنده ای برای جابجایی ملاس استفاده کنیم؟

پمپ های دنده ای در جابجایی مایعاتی که چسبناک هستند (به عبارت رایج سیالات یا مایعاتی که بسیار غلیظ و چسبنده هستند) به خوبی کار می کنند. اگر نیاز به کار با سیالات با ویسکوزیته بالا دارید، پمپ دنده ای یکی از بهترین گزینه های شما است.

یکی دیگر از دلایل استفاده از پمپ دنده ای برای جابجایی ملاس، دبی آن است. پمپ های دنده ای سرعت جریان بسیار قابل کنترل و ثابتی دارند، این برای فرآوری مواد غذایی و کاربردهایی که در آن مقادیر دقیق مایعات باید از طریق پمپ اضافه شود ایده آل است.

مارک های پمپ دنده ای برای ملاس

در All Pumps ما چندین مارک پمپ دنده ای را در اختیار داریم که برای  پمپاژ ملاس ایده آل هستند.

لوگوی پمپ طناب دار
لوگو پمپ کوشین
لوگوی پمپ توتیل

ROPER 2835 SERIES

پمپ دنده طنابی قرمز

نمونه ای از پمپ دنده ای خوب برای ملاس، سری Roper 2835 است که به طور خاص برای پمپاژ سیالات چسبناک تا 100000 ssu طراحی شده است.

به طور مستقیم با فشار موتور الکتریکی استاندارد تا 75 PSI جفت می شود.

خواص فیزیکی ملاس – ویسکوزیته

ویسکوزیته یک مایع اندازه گیری مقاومت آن در برابر جریان است. بر خلاف مایعات با ویسکوزیته کم مانند آب، ملاس یک الگوی جریان آرام را نشان می دهد و ذرات مایع در خطوط مستقیم باقی می مانند تا یک سری حلقه های متحدالمرکز را تشکیل دهند که در برابر یکدیگر برش می کنند. نتیجه این نوع الگوی جریان این است که سرعت مایع در کنار دیواره لوله تقریباً صفر است و حداکثر سرعت در هسته مرکزی لوله است. به همین دلیل است که لوله های ملاس در اطراف یک آسیاب خوراک باید قطر مناسبی داشته باشند و پمپ ها باید دارای جابجایی مثبت با سرعت 100-200 دور در دقیقه باشند.

ملاس –  5000 تا 10000 سانتی پویز (cps)

سانتی پویز

ویسکوزیته اندازه گیری مقاومت داخلی سیال در برابر جریان است. این معمولاً در واحدهای سانتی پویز یا پویز تعیین می شود، اما می تواند در اندازه گیری های قابل قبول دیگر نیز بیان شود. برخی از فاکتورهای تبدیل به شرح زیر است:

100 سانتی‌پواز = 1
پویز 1 سانتی‌پویز = 1 میلی‌پاسکال
ثانیه