مزایای پمپ دنده ای

پمپ‌های دنده‌ ای، کوچک و ساده‌اند و اجزای متحرک اندکی دارند. این پمپ‌ ها نمی‌توانند با فشار ایجاد شده توسط پمپ‌های اصطکاکی یا جریان سیال پمپ‌های سانتریفیوژ رقابت کنند ولی فشار ایجاد شده در پمپ دنده ای بیشتر از پمپ‌های پره‌ای و گوشواره‌ای است. پمپ‌های دنده‌ای به ویژه برای پمپاژ روغن و دیگر سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب است.

از میان دو طرح موجود پمپ دنده‌ ای ، پمپ خارجی قادر به ایجاد فشار بیشتر (تا ۳۰۰۰ پی اس آی) و شدت جریان بالاتر است چرا که شافت‌های قوی ‌تر و تلرانس نزدیک‌تری دارد. پمپ‌ های داخلی توانایی مکش بهتری دارند و برای سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب‌ تراند. تعمیر و نگهداری پمپ دنده‌ ای داخلی مانند انواع خارجی بسیار آسان است.

از آنجایی که میزان جریان خروجی نسبت مستقیمی با سرعت چرخش چرخ دنده ‌ها دارد

، پمپ دنده ای معمولاً برای اندازه‌ گیری و ترکیب سیالات به کار گرفته می‌شود. این پمپ‌ ها برای جابجایی مواد خورنده یا آتش گیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرچه پمپ‌های دنده ای معمولاً از آهن و فولاد ضد زنگ ریخته گری شده ساخته می شوند، به تازگی آلیاژهایی برای ساخت آنها به کار می رود که قادراند سیالات خورنده مانند اسید سولفوریک، سدیم هیپوکلریت، فریک کلرید و سدیم هیدروکسید را نیز جابجا کنند.

پمپ های دنده ای خارجی را می‌توان در تجهیزات هیدرولیکی یافت که معمولاً در وسایل نقلیه، باسکول‌ها و تجهیزات سیار کاشت و برداشت به کار گرفته می‌شود. با برعکس کردن جهت حرکت پمپ دنده ای با استفاده از روغنی که از جای دیگری از سیستم پمپاژ می شود می توان یک موتور هیدرولیک ایجاد کرد. چنین موتوری به ویژه برای تأمین انرژی در مکان‌ هایی کاربرد دارد که تجهیزات الکتریکی دست و پا گیر، پرهزینه و ناکارآمد است. به عنوان مثال تراکتورها به پمپ های دنده ای خارجی وابسته اند که توسط موتور به گردش در‌می‌آید.